KNOW THE LEDGE / ALL ABOUT STONES THROW

KNOW THE LEDGE / ALL ABOUT STONES THROW

LA を拠点に世界中の音楽ファンを魅了するレーベルSTONES THROW とは?

ロサンゼルスに拠点を置くストーンズ・スロウは、アメリカのみならず、世界中のインディペデント・ミュージック・シーンをリードするレーベルとして知られており、ヒップホップ・レーベルとしてスタートしながらも、今は実験的ポップス、エレクトロニック・ミュージック、ロック、ジャズ、ソウル、ファンクなどジャンルに捉われないアプローチで最前線のアーティストを発掘し続け、20 年以上経った今も世界中の音楽ヘッズに熱い視線を向けられている。

Based in Los Angeles, Stones Throw has been leading the independent music scene not only in the US but worldwide for over 20 years. While initially known as a hip-hop label, their genre-defying releases now include experimental pop, electronic music, rock, jazz, soul, and funk from a constantly evolving roster of cutting-edge artists.Even after two decades as a label, Stones Throw continues to captivate music heads worldwide.

TEXT: HASHIM KOTARO BHAROOCHA
SPECIAL THANKS : KOTA YOSHIOKA [STONES THROW]



1996 年に北カリフォルニアのサンノゼでストーンズ・スロウを設立したピーナッツ・バター・ウルフ(以下PBW) ことクリス・マナクは、幼少期からレコードとヒップホップ・カルチャーにのめり込み、14 歳からDJ 活動とビートメイキングを開始。そんな彼は1990 年に、まだ20 歳だったときにサンノゼの16 歳の新進気鋭のラッパー、カリズマと出会い、ヒップホップ・デュオを結成。彼らはディズニー傘下のハリウッド・ベーシックと契約することになり、アルバム制作を開始したが、レーベルがアーティストにクリエイティブな自由を与えてくれず、アルバムをリリースしないまま、二人は1993 年にレーベルから離れた。しかし、同年の12 月にカリズマは自宅近くで、母親を車で迎えに行く途中で射殺されてしまった。

Chris Manak, also known as Peanut Butter Wolf, founded Stones Throw in San Jose in 1996. He became enamored with vinyl and hip-hop culture early in his childhood and started DJing and beatmaking at the age of 14. In 1990, when he was 20 years old, he met a 16-year-old up-and-coming rapper named Charizma in San Jose and formed a hip-hop duo. They signed with Hollywood Basic, a subsidiary of Disney, and began working on an album, but they clashed with the label due to the lack of creative freedom, and before releasing an album, the two parted ways with the label in 1993. Unfortunately, in December of the same year, Charizma was shot and killed on his way to pick up his mother in a car near his home.



Peanut Butter Wolf & Charizma



Charizma “Big Shots”



Charizma & Peanut Butter Wolf
“My World Premiere”


そんな悲劇的な事件を前に、悲嘆に暮れたクリスはしばらく音楽活動から離れてしまった。しかし、カリズマとの作品をはじめ、彼の周辺にいた才能ある数々のヒップホップ・アーティストの作品をリリースしたいという強い想いから、1996 年にストーンズ・スロウを設立した。カリズマが亡くなってから 3 年後にカリズマ・アンド・ピーナッツ・バター・ウルフ名義の「My World Premiere」が晴れてストーンズ・スロウからリリースされ、アンダーグラウンド・ヒップホップ・シーンの注目の的となった。

Devastated by this tragic event, Manak took a break from music for a while. However, fueled by a strong desire to release his record with Charizma and music by other talented hip-hop artists around him, he founded Stones Throw in 1996. Three years after Charizma's passing, Charizma and Peanut Butter Wolfʼ s debut album My World Premiere was finally released on Stones Throw, and went on to become an underground hip-hop classic.

1990 年代後半からジュラシック5、ダイレイテッド・ピープルズなどを中心としたウェスト・コースト・アンダーグラウンド・ヒップホップ・ムーヴメントが盛り上がりを見せるようになったわけだが、このシーンをレーベルとしてリードしていたのがまさにストーンズ・スロウ。このシーンで特に注目を浴びたグループといえば、ラッパー謙プロデューサーの鬼才として知られるマッドリブ率いるルートパック。南カリフォルニアのオックスナードを拠点に活動していたルートパックの曲がカレッジ・ラジオで流れているのを聴いたピーナッツ・バター・ウルフは、彼らにすぐに連絡して契約し、1999 年にリリースされたルートパックの「Soundpieces: Da Antidote!」は90年代後半のウェスト・コースト・ヒップホップを代表する名作となった。また、同年にリリースされたピーナッツ・バター・ウルフのソロ・アルバム「My Vinyl Weighs A Ton」は、ヒップホップ黄金期を連想させるサンプリング・サウンドのトラックに数々の西海岸のラッパーをフィーチャーさせ、今でもインディ・ヒップホップ作品のクラシックとして語り継がれている。

In the late 1990s, the West Coast underground hip-hop movement with groups like Jurassic 5 and Dilated Peoples, was gaining momentum and Stones Throw was at the forefront of this scene as a label. One of the most notable groups in this scene was Lootpack, led by rapper and producer extraordinaire Madlib. After hearing Lootpack's songs being played on college radio, Manak immediately contacted them and signed them to Stones Throw. Released in 1999, Lootpack's Soundpieces: Da Antidote! became a seminal work representing West Coast hip-hop in the late 1990s. In the same year, Peanut Butter Wolf dropped his solo album My Vinyl Weighs A Ton, which featured numerous West Coast rappers over his sample-heavy beats that were reminiscent of the golden era of hip-hop, and the album went on to become a masterpiece in indie hip-hop.



Lootpack “Soundpieces: Da Antidote!”



Peanut Butter Wolf “My Vinyl Weighs A Ton”


当時まだサンフランシスコに住んでいたクリスは、ルートパックからデモ曲が収録されたカセット・テープが頻繁に送られてくることがあったそうだが、その中に「カジモト」という名義 のローファイなトラックにのせられた高音のラップが収録されており、そのミステリアスなサウンドにクリスはすぐに魅了された。マッドリブは、クリスにこのカセットを間違えて送ったそうだが、これらのトラックがのちにマッドリブのアルター・エゴであるカジモトの「The Unseen」として 2000 年にリリースされ、世界的なローファイ・ヒップホップ・ブームの火付け役的作品となる。2000 年からレーベルの拠点を北カリフォルニアからロサンゼルスに移し、クリスはマッドリブやレーベル・スタッフと同じ家に暮らしながらそこでレーベルを運営するようになった。彼らが住む家の地下室には防空壕があり、そこは The Bomb Shelter と名付けられ、マッドリブが実際にスタジオとして使用していたという逸話もある。

During that time, while still living in San Francisco, Manak had been receiving cassette tapes containing demos from Lootpack. One of those tapes he received had the mysterious name "Quasimoto" written on it, and it included high-pitched rap vocals over lo-fi beats which fascinated Manak immediately. It turns out that Madlib had accidentally sent Manak this tape, but these tracks later became The Unseen album by Quasimoto, which was Madlib's alter ego, and the album sparked the popularity of lo-fi hip-hop worldwide. In 2000, Manak moved the label's headquarters from Northern California to Los Angeles and started running the label while living in the same house as Madlib and several team members from the label. The basement of their house had an actual bomb shelter, which Madlib actually used as a studio, and was aptly named The Bomb Shelter.



Quasimoto “Unseen”



Quasimoto “Yessir Whatever”



多作なマッドリブはカジモト以外に、イエスターデイズ・ニュー・クィンテットやビート・コンダクターなど数々の別名義でジャズやエレクトロニック作品をストーンズ・スロウからリリースし続けていたが、レーベルのもう一つのターニング・ポイントになったのが、マッドリブと J・ディラによるユニット、ジェイリブの 2003 年のコラボレーション・アルバム「Champion Sound」だ。デトロイト出身の J・ディラは、ア・トライブ・コールド・クエスト、ファーサイド、デ・ラ・ソウルなどにビート職人としてトラックを提供しながらも、自身のグループであるスラム・ヴィレッジではラッパー謙プロデューサーとして活動し、ヒップホップ・ヘッズの間ではすでにカルト的人気を誇っていた。クリスは以前から J・ディラと交流があり、ディラとマッドリブがお互いのファンだったことを知っていたため、コラボレーションを実現させた。マッドリブのトラックにディラがラップを乗せ、ディラのトラックにマッドリブがラップを乗せるというシンプルなコンセプトの作品だったが、二人の才能が革新的なビートの上で真っ向からぶつかり合っ たこのアルバムも、ストーンズ・スロウの歴史を語る上では外せない。

Apart from Quasimoto, Madlib continued to be prolific and released everything from jazz to electronic music under various aliases such as Yesterday's New Quintet and Beat Konducta, but a big turning point for the label was the release of Champion Sound by Jaylib, which was a collaborative project by Madlib and J Dilla. J Dilla, who was based in Detroit, provided tracks as a beatsmith for groups such as A Tribe Called Quest, The Pharcyde, and De La Soul while also working as a rapper and producer in his group, Slum Village, and already had a cult following among hip-hop heads. Manak already had a relationship with Dilla and knew that they both had a mutual admiration for each other, so he brought them together to create a record. The concept of the album was simple: Dilla rapped over Madlib's tracks, and Madlib rapped over Dilla's tracks. The album featured the two hip-hop titans clashing head-on over the most inventive beats that had ever been heard, and the record has become an essential part of the Stones Throw legacy.



Jaylib [Madlib & J Dilla]



Jaylib “Champion Sound”


2004 年にリリースされたストーンズ・スロウの金字塔と言えば、マッドリブと MF ドゥームのコラボ・アルバム「Madvillain」。MF ドゥームは、90年代は KMD のゼヴ・ラヴX として活躍したのちに、兄の死を機に鉄仮面を被りながらもソロ作品をリリースするようになり、甲高いボーカルと複雑なワードプレイで知られていた伝説のラッパー。マッドリブが前から MF ドゥームのファンで、MF ドゥームもマッドリブのトラックのファンだったため、コラボレーションが実現したわけだが、マッドリブのジャジーなトラックに絡み合うハスキーボイスの MF ドゥームのリリックは、今聴いても鳥肌モノ。

One of the most iconic masterpieces on the Stones Throw catalog would have to be Madlib and MF Doom’ s collaborative album Madvillainy, which was released in 2004. MF Doom was a legendary rapper who originally came on to the scene as Zev Love X of KMD in the early 90s, but after the death of his brother, he began releasing solo albums while always donning a metal mask and was revered in the hip-hop scene for his high-pitched vocals and intricate wordplay. Madlib had been a fan of MF DOOM, and MF DOOM was also a fan of Madlib's tracks, which led to their collaboration. The combination of MF DOOM's signature husky vocals and lyrical prowess intertwining with Madlib's jazzy tracks will give anyone goosebumps, even to this day.



Madlib & MF Doom
PHOTO : Eric Coleman



MF Doom & Madlib “Madvillain”


J・ディラの 32 歳の誕生日だった 2006 年 2 月7日にリリースされた「Donuts」は、ストーンズ・スロウの歴史における最重要作の一つと言っても過言ではない。リリースの三日後にディラが狼瘡(ろうそう)の合併症状で亡くなるわけだが、このインストゥルメンタル・ヒップホップの作品は、ディラ本人が言葉を使わずにファンに向けて最期のメッセージを送ったと捉える人も多い。ディラが病床で、友人が持ってきたレコードをサンプリングしてこのアルバムを作ったわけだが、メランコリックなサンプル選び、クォンタイズを使用しないヨレたビートのスウィング感は、その後のヒップホップ・プロダクションに多大な影響を与え続けている。

Released on J Dilla's 32nd birthday on February 7, 2006, the Donuts album can be considered one of the most monumental works in the history of Stones Throw. Just three days after its release, J Dilla passed away due to complications from lupus, and this instrumental hip-hop album can be considered to be J Dilla's final message to his fans without the use of words. He created this album on his sampler while in the hospital, with records brought in by his friends, and the melancholic sample choices and unquantized feel of the beats have had a massive influence on hip-hop production ever since.



J Dilla
PHOTO : B+



J Dilla “Donuts”


ピーナッツ・バター・ウルフによると、ストーンズ・スロウのレーベルの哲学は、「とにかく自分の好きな音楽をリリースすること」なのだが、2000 年代後半から、彼の音楽的趣味の変化がレーベルのアウトプットにも反映されるようになった。2009 年にリリースされ、60年代のソウルに色濃く影響されたメイヤー・ホーソーンの「A Strange Arrangement」や、2010 年にリリースされたアロー・ブラックのネオ・ソウルの傑作「Good Things」が顕著な例だ。また、2009 年にリリースされたデイム・ファンクの衝撃的なファースト・アルバム「Toeachizown」は、80 年代のファンク・サウンドを前面に押し出し、新たなモダン・ファンク・ブームを巻き起こした。

According to Peanut Butter Wolf, the philosophy of Stones Throw has always been to release music that he loves, and from the late 2000s onwards, the change in his musical tastes started to be reflected in the label's output. Notable examples include Mayer Hawthorne's A Strange Arrangement in 2009, which was heavily influenced by 60s soul, and Aloe Blacc's neo-soul masterpiece Good Things, released in 2010. The hugely impactful debut album Toeachizown by Dam-Funk in 2009 brought back the 80s funk sound to the forefront of the scene and helped to propel the modern funk movement around the world.



Mayer Hawthorne “A Strange Arrangement”



Aloe Blacc “Good Things”



Dam-Funk “Toeachizown”


2006 年から 2018 年にかけて、LA のローエンドセオリーというクラブを中心に、「ビート・シーン」と呼ばれる実験的なインスト・ヒップホップ中心のシーンが盛り 上がりを見せたわけだが、そのシーンから出てきたノレッジ、マインドデザイン、ジョンウェインなどのトラックメイカーが 2010 年代にストーンズ・スロウに加入。ノレッ ジはマッドリブやディラにインスパイアされながらも、完全にオリジナルな次世代のサウンドを生み出したトラックメイカーであり、彼がシンガー、ラッパー、マルチ楽器 奏者として知られるアンダーソン・パークをピーナッツ・バター・ウルフに紹介し、そこからノレッジとアンダーソン・パークのユニット、NxWorries( ノーウォーリーズ ) の 2016 年の「Yes Lawd!」のリリースが実現した。ノレッジのローファイなビートと絶妙な相性だったアンダーソン・パークのソウルフルなボーカルが高く評価され、ドクター・ ドレの目にも止まり、アンダーソンはのちにドレのアフターマス・レーベルと契約することになった。

From 2006 to 2018, the “beat scene” which centered around the Low End Theory club became a place where beatmakers made a name for themselves in LA, and artists such as Knxwledge, Mndsgn, and Jonwayne who emerged from this scene joined Stones Throw in the 2010s. Knxwledge, who was heavily inspired by Madlib and Dilla, but created his own signature next-level sound, introduced Peanut Butter Wolf to Anderson .Paak, a budding singer, rapper, and multi-instrumentalist, which led to the two forming NxWorries and releasing Yes Lawd! in 2016. The combination of Knxwledge's lo-fi beats and Anderson .Paak's soulful vocals received critical acclaim and caught the attention of Dr. Dre, which led to Anderson later signing with Dre's Aftermath label.



NxWorries [Andersoon .Paak & Knxwledge]
PHOTO : Alex Figs



NxWorries “Yes Lawd”


2010 年代からストーンズ・スロウから輩出される作品のサウンドの幅が更に広くなり、メイヤー・ホーソーンとジェイク・ワンによるモダン・ファンク・ユニットであるタキシードのデビュー・アルバムが 2015 年にリリースされたり、サイケデリップ・ポップ・サウンドで知られるマイルド・ハイ・クラブの「Skiptracing」が 2016 年にリリースされて話題になった。もともとビートメイカーとしてレーベルと契約したマインドデザインは、2016 年のからシンガーとしての才能が開花し始め、今や世間ではシンガーソングライターとして認知されるようになった。オランダ出身の AOR 系のシンガーソングライターのベニー・シングスや、ウィーン出身のソフィー・ロイヤー、フュージョンとポップスを融合させるパール・アンド・ザ・オイスターズなどもストーンズ・スロウと契約し、レーベルとしてインディ・ポップスにも注力するようになった。

Since the 2010s, the scope of music released by Stones Throw became even broader with titles such as Tuxedoʼ s self-titled debut album in 2015, which is Mayer Hawthorne and Jake Oneʼ s modern funk project. 2016 also saw the release of Mild High Clubʼ s psychedelic pop outing Skiptracing, which has become one of Stones Throwʼ s biggest sellers. Initially signed to the label as a beatmaker, Mndsgn's talents as a singer began to blossom with his 2016 release Body Wash and is now widely recognized as an accomplished singer-songwriter. Benny Sings, an AOR singer-songwriter from the Netherlands, Sofie Royer from Vienna, and Pearl and the Oysters, who blend fusion and pop, have also signed with Stones Throw, expanding the label's horizons to include indie pop.



Tuxedo [Mayer Hawthorne & Jake One]



Mild High Club “Skiptracing”



Mndsgn “Body Wash”


近年は優れたジャズ・アーティストもストーンズ・スロウに加わるようになっており、10代からカマシ・ワシントンと共演していた天才ピアニストのジャメル・ディーンや、J ディラに影響されたジャズ・ピアニスト兼ビートメイカーのキーファー、新世代ジャズ・フュージョン・キーボーディストであるジョン・キャロル・カービーも注目を浴びている。 また、バイオリン奏者、ボーカリストでありながらアフリカ音楽やエレクトロニック・ミュージックの要素を取り入れているスーダン・アーカイヴスの 2022年の「Natural Brown Prom Queen」はメインストリームからも高い評価を受けている。

In recent years, notable jazz artists have also joined Stones Throw. These include Jamael Dean, a prodigious pianist who has been collaborating with Kamasi Washington since his teenage years, and Kiefer, a jazz pianist and beatmaker influenced by J Dilla. John Carroll Kirby, a rising jazz fusion keyboardist, has also been making waves worldwide. Furthermore, Sudan Archives, a violinist and vocalist who incorporates elements of African music and electronic music, has gained mainstream success for her 2022 album Natural Brown Prom Queen.



Jamael Dean
PHOTO : Brian Cross



Kiefer
PHOTO : Robb Klassen



John Carroll Kirby
PHOTO : Sela Shiloni



Sudan Archives
PHOTO : Obidi Nzeribe


新しい才能を発掘するピーナツ・バター・ウルフのセンスは衰えておらず、シカゴ出身のギタリスト、ソウル・シンガーであるサイラス・ショートなど、新世代のアーティストも続々とデビューを果たしている。ジャンルを超越したリリースが多い中、ストーンズ・スロウはヒップホップのルーツを忘れたわけではなく、ラッパーのコリアタウン・オディティやベテラン DJ である J ロックなどの作品もリリースし続けている。


Peanut Butter Wolf, always known for his talent in discovering new artists, has not lost his touch. Emerging talents like Silas Short, a guitarist and soul singer from Chicago, has made his debut on the label and is anticipated to make a huge mark on the scene. Despite their numerous genre-defying releases, Stones Throw has not forgotten its hip-hop roots and continues to release records from rappers such as Koreatown Oddity and veteran DJ J-Rocc.



SIlas Short
PHOTO : Brody Boggs



The Koreatown Oddity
PHOTO : Brian Cross



J Rocc
PHOTO : B+


今の音楽業界では 20 年以上も存在し続けるレーベル自体が少ない上に、ずっと時代を先取りできるレーベルは更に稀なわけだが、今年で27周年記念を迎えるストーンズ・スロウは、今もインディ・ミュージック・シーンの最先端を歩み続けている。ピーナツ・バター・ウルフと彼の偉大なレーベルの進化の勢いは、これからもとどまることを知らない。

In the current music industry, it is rare to find a label that has been in existence for over 20 years, let alone being able to consistently stay ahead of the times. However, Stones Throw, which is celebrating its 27th anniversary this year, continues to lead the indie music scene, and Peanut Butter Wolf and his esteemed label show no signs of stopping their evolution or slowing down in any way.



STONES THROW HQ



GOLD LINE BAR
PHOTO: AYA MUTO

今回の FEATURES では 2000 年前半に LA の HIGHLAND PARK エリアに拠点を構えた STONES THROW のヘッドクオーターに潜入。社内にはレーベル業務を務めるスタッフ のオフィスや、レーベル内外のアーティストが使用するスタジオ、レーベルのアーティスト達のライブ映像シリーズ” Dungeon Sessions”でもお馴染みの倉庫まで(莫大なカタログのレコードがここに収納され、世界中のレコードリスナーへ発送されている)、ファンならずとも興味深いオフィスであった。

またオフィス間近に、Peanut Butter Wolf が 2018 年にレコードバー GOLD LINE BAR をオープンし、所属アーティストはもちろん国内外有数のアーティストや音楽業界の人達、そして何よりミュージックラバーが集うスポットとして連日賑わっている。オープン当初こそ近隣は人通りもまばらなエリアだったそうだが、バーの運営を始めてからは自然と感度の高い人々が同エリアに集まり始め、今や LA の中でも指折りの人気エリアとなっている。STONES THROW のオーナー Peanut Butter Wolf が運営しているからこその良質な音楽と日本が誇る貴重なウィスキーを始めとする各種良酒を取り揃えたレコードバーは是非とも一度は訪れたいものだ。

In this edition of FEATURES, we visited the headquarters of STONES THROW, which was established in the Highland Park area of LA in the early 2000s. Inside the building, employees are busy at work on label operations in the office space, while the recording studio is open to both in-house and outside artists. The warehouse is where the label’s vast back catalog of records is stored and shipped to fans worldwide, but it is also familiar to fans as the space where the live performance video series "Dungeon Sessions” is filmed.

Peanut Butter Wolf opened the record bar GOLD LINE BAR in 2018 near the office, and it has been a popular hub for artists from the label, musicians and industry people from around the world, and of course music lovers. Initially, Highland Park wasn’t a very busy area, but after the bar opened, it has gradually attracted creatives and has become one of the hippest neighborhoods in LA. The vinyl that is played here is hand-picked by Peanut Butter Wolf himself, while the bar features Japanese whiskey and other premium liquor, and is a spot you’ll not want to miss if you’re in LA.

GET MORE INFO DOWNLOAD APP

LA を拠点に世界中の音楽ファンを魅了するレーベルSTONES THROW とは?

ロサンゼルスに拠点を置くストーンズ・スロウは、アメリカのみならず、世界中のインディペデント・ミュージック・シーンをリードするレーベルとして知られており、ヒップホップ・レーベルとしてスタートしながらも、今は実験的ポップス、エレクトロニック・ミュージック、ロック、ジャズ、ソウル、ファンクなどジャンルに捉われないアプローチで最前線のアーティストを発掘し続け、20 年以上経った今も世界中の音楽ヘッズに熱い視線を向けられている。

Based in Los Angeles, Stones Throw has been leading the independent music scene not only in the US but worldwide for over 20 years. While initially known as a hip-hop label, their genre-defying releases now include experimental pop, electronic music, rock, jazz, soul, and funk from a constantly evolving roster of cutting-edge artists.Even after two decades as a label, Stones Throw continues to captivate music heads worldwide.

TEXT: HASHIM KOTARO BHAROOCHA
SPECIAL THANKS : KOTA YOSHIOKA [STONES THROW]



1996 年に北カリフォルニアのサンノゼでストーンズ・スロウを設立したピーナッツ・バター・ウルフ(以下PBW) ことクリス・マナクは、幼少期からレコードとヒップホップ・カルチャーにのめり込み、14 歳からDJ 活動とビートメイキングを開始。そんな彼は1990 年に、まだ20 歳だったときにサンノゼの16 歳の新進気鋭のラッパー、カリズマと出会い、ヒップホップ・デュオを結成。彼らはディズニー傘下のハリウッド・ベーシックと契約することになり、アルバム制作を開始したが、レーベルがアーティストにクリエイティブな自由を与えてくれず、アルバムをリリースしないまま、二人は1993 年にレーベルから離れた。しかし、同年の12 月にカリズマは自宅近くで、母親を車で迎えに行く途中で射殺されてしまった。

Chris Manak, also known as Peanut Butter Wolf, founded Stones Throw in San Jose in 1996. He became enamored with vinyl and hip-hop culture early in his childhood and started DJing and beatmaking at the age of 14. In 1990, when he was 20 years old, he met a 16-year-old up-and-coming rapper named Charizma in San Jose and formed a hip-hop duo. They signed with Hollywood Basic, a subsidiary of Disney, and began working on an album, but they clashed with the label due to the lack of creative freedom, and before releasing an album, the two parted ways with the label in 1993. Unfortunately, in December of the same year, Charizma was shot and killed on his way to pick up his mother in a car near his home.



Peanut Butter Wolf & Charizma



Charizma
“Big Shots”



Charizma & Peanut Butter Wolf
“My World Premiere”

そんな悲劇的な事件を前に、悲嘆に暮れたクリスはしばらく音楽活動から離れてしまった。しかし、カリズマとの作品をはじめ、彼の周辺にいた才能ある数々のヒップホップ・アーティストの作品をリリースしたいという強い想いから、1996 年にストーンズ・スロウを設立した。カリズマが亡くなってから 3 年後にカリズマ・アンド・ピーナッツ・バター・ウルフ名義の「My World Premiere」が晴れてストーンズ・スロウからリリースされ、アンダーグラウンド・ヒップホップ・シーンの注目の的となった。

Devastated by this tragic event, Manak took a break from music for a while. However, fueled by a strong desire to release his record with Charizma and music by other talented hip-hop artists around him, he founded Stones Throw in 1996. Three years after Charizma's passing, Charizma and Peanut Butter Wolfʼ s debut album My World Premiere was finally released on Stones Throw, and went on to become an underground hip-hop classic.

1990 年代後半からジュラシック5、ダイレイテッド・ピープルズなどを中心としたウェスト・コースト・アンダーグラウンド・ヒップホップ・ムーヴメントが盛り上がりを見せるようになったわけだが、このシーンをレーベルとしてリードしていたのがまさにストーンズ・スロウ。このシーンで特に注目を浴びたグループといえば、ラッパー謙プロデューサーの鬼才として知られるマッドリブ率いるルートパック。南カリフォルニアのオックスナードを拠点に活動していたルートパックの曲がカレッジ・ラジオで流れているのを聴いたピーナッツ・バター・ウルフは、彼らにすぐに連絡して契約し、1999 年にリリースされたルートパックの「Soundpieces: Da Antidote!」は90年代後半のウェスト・コースト・ヒップホップを代表する名作となった。また、同年にリリースされたピーナッツ・バター・ウルフのソロ・アルバム「My Vinyl Weighs A Ton」は、ヒップホップ黄金期を連想させるサンプリング・サウンドのトラックに数々の西海岸のラッパーをフィーチャーさせ、今でもインディ・ヒップホップ作品のクラシックとして語り継がれている。

In the late 1990s, the West Coast underground hip-hop movement with groups like Jurassic 5 and Dilated Peoples, was gaining momentum and Stones Throw was at the forefront of this scene as a label. One of the most notable groups in this scene was Lootpack, led by rapper and producer extraordinaire Madlib. After hearing Lootpack's songs being played on college radio, Manak immediately contacted them and signed them to Stones Throw. Released in 1999, Lootpack's Soundpieces: Da Antidote! became a seminal work representing West Coast hip-hop in the late 1990s. In the same year, Peanut Butter Wolf dropped his solo album My Vinyl Weighs A Ton, which featured numerous West Coast rappers over his sample-heavy beats that were reminiscent of the golden era of hip-hop, and the album went on to become a masterpiece in indie hip-hop.



Lootpack
“Soundpieces: Da Antidote!”



Peanut Butter Wolf
“My Vinyl Weighs A Ton”


当時まだサンフランシスコに住んでいたクリスは、ルートパックからデモ曲が収録されたカセット・テープが頻繁に送られてくることがあったそうだが、その中に「カジモト」という名義 のローファイなトラックにのせられた高音のラップが収録されており、そのミステリアスなサウンドにクリスはすぐに魅了された。マッドリブは、クリスにこのカセットを間違えて送ったそうだが、これらのトラックがのちにマッドリブのアルター・エゴであるカジモトの「The Unseen」として 2000 年にリリースされ、世界的なローファイ・ヒップホップ・ブームの火付け役的作品となる。2000 年からレーベルの拠点を北カリフォルニアからロサンゼルスに移し、クリスはマッドリブやレーベル・スタッフと同じ家に暮らしながらそこでレーベルを運営するようになった。彼らが住む家の地下室には防空壕があり、そこは The Bomb Shelter と名付けられ、マッドリブが実際にスタジオとして使用していたという逸話もある。

During that time, while still living in San Francisco, Manak had been receiving cassette tapes containing demos from Lootpack. One of those tapes he received had the mysterious name "Quasimoto" written on it, and it included high-pitched rap vocals over lo-fi beats which fascinated Manak immediately. It turns out that Madlib had accidentally sent Manak this tape, but these tracks later became The Unseen album by Quasimoto, which was Madlib's alter ego, and the album sparked the popularity of lo-fi hip-hop worldwide. In 2000, Manak moved the label's headquarters from Northern California to Los Angeles and started running the label while living in the same house as Madlib and several team members from the label. The basement of their house had an actual bomb shelter, which Madlib actually used as a studio, and was aptly named The Bomb Shelter.



Quasimoto
“Unseen”



Quasimoto
“Yessir Whatever”


多作なマッドリブはカジモト以外に、イエスターデイズ・ニュー・クィンテットやビート・コンダクターなど数々の別名義でジャズやエレクトロニック作品をストーンズ・スロウからリリースし続けていたが、レーベルのもう一つのターニング・ポイントになったのが、マッドリブと J・ディラによるユニット、ジェイリブの 2003 年のコラボレーション・アルバム「Champion Sound」だ。デトロイト出身の J・ディラは、ア・トライブ・コールド・クエスト、ファーサイド、デ・ラ・ソウルなどにビート職人としてトラックを提供しながらも、自身のグループであるスラム・ヴィレッジではラッパー謙プロデューサーとして活動し、ヒップホップ・ヘッズの間ではすでにカルト的人気を誇っていた。クリスは以前から J・ディラと交流があり、ディラとマッドリブがお互いのファンだったことを知っていたため、コラボレーションを実現させた。マッドリブのトラックにディラがラップを乗せ、ディラのトラックにマッドリブがラップを乗せるというシンプルなコンセプトの作品だったが、二人の才能が革新的なビートの上で真っ向からぶつかり合っ たこのアルバムも、ストーンズ・スロウの歴史を語る上では外せない。

Apart from Quasimoto, Madlib continued to be prolific and released everything from jazz to electronic music under various aliases such as Yesterday's New Quintet and Beat Konducta, but a big turning point for the label was the release of Champion Sound by Jaylib, which was a collaborative project by Madlib and J Dilla. J Dilla, who was based in Detroit, provided tracks as a beatsmith for groups such as A Tribe Called Quest, The Pharcyde, and De La Soul while also working as a rapper and producer in his group, Slum Village, and already had a cult following among hip-hop heads. Manak already had a relationship with Dilla and knew that they both had a mutual admiration for each other, so he brought them together to create a record. The concept of the album was simple: Dilla rapped over Madlib's tracks, and Madlib rapped over Dilla's tracks. The album featured the two hip-hop titans clashing head-on over the most inventive beats that had ever been heard, and the record has become an essential part of the Stones Throw legacy.



Jaylib
[Madlib & J Dilla]



Jaylib
“Champion Sound”


2004 年にリリースされたストーンズ・スロウの金字塔と言えば、マッドリブと MF ドゥームのコラボ・アルバム「Madvillain」。MF ドゥームは、90年代は KMD のゼヴ・ラヴX として活躍したのちに、兄の死を機に鉄仮面を被りながらもソロ作品をリリースするようになり、甲高いボーカルと複雑なワードプレイで知られていた伝説のラッパー。マッドリブが前から MF ドゥームのファンで、MF ドゥームもマッドリブのトラックのファンだったため、コラボレーションが実現したわけだが、マッドリブのジャジーなトラックに絡み合うハスキーボイスの MF ドゥームのリリックは、今聴いても鳥肌モノ。

One of the most iconic masterpieces on the Stones Throw catalog would have to be Madlib and MF Doom’ s collaborative album Madvillainy, which was released in 2004. MF Doom was a legendary rapper who originally came on to the scene as Zev Love X of KMD in the early 90s, but after the death of his brother, he began releasing solo albums while always donning a metal mask and was revered in the hip-hop scene for his high-pitched vocals and intricate wordplay. Madlib had been a fan of MF DOOM, and MF DOOM was also a fan of Madlib's tracks, which led to their collaboration. The combination of MF DOOM's signature husky vocals and lyrical prowess intertwining with Madlib's jazzy tracks will give anyone goosebumps, even to this day.



Madlib & MF Doom
PHOTO : Eric Coleman



MF Doom & Madlib
“Madvillain”


J・ディラの 32 歳の誕生日だった 2006 年 2 月7日にリリースされた「Donuts」は、ストーンズ・スロウの歴史における最重要作の一つと言っても過言ではない。リリースの三日後にディラが狼瘡(ろうそう)の合併症状で亡くなるわけだが、このインストゥルメンタル・ヒップホップの作品は、ディラ本人が言葉を使わずにファンに向けて最期のメッセージを送ったと捉える人も多い。ディラが病床で、友人が持ってきたレコードをサンプリングしてこのアルバムを作ったわけだが、メランコリックなサンプル選び、クォンタイズを使用しないヨレたビートのスウィング感は、その後のヒップホップ・プロダクションに多大な影響を与え続けている。

Released on J Dilla's 32nd birthday on February 7, 2006, the Donuts album can be considered one of the most monumental works in the history of Stones Throw. Just three days after its release, J Dilla passed away due to complications from lupus, and this instrumental hip-hop album can be considered to be J Dilla's final message to his fans without the use of words. He created this album on his sampler while in the hospital, with records brought in by his friends, and the melancholic sample choices and unquantized feel of the beats have had a massive influence on hip-hop production ever since.



J Dilla
PHOTO : B+



J Dilla
“Donuts”


ピーナッツ・バター・ウルフによると、ストーンズ・スロウのレーベルの哲学は、「とにかく自分の好きな音楽をリリースすること」なのだが、2000 年代後半から、彼の音楽的趣味の変化がレーベルのアウトプットにも反映されるようになった。2009 年にリリースされ、60年代のソウルに色濃く影響されたメイヤー・ホーソーンの「A Strange Arrangement」や、2010 年にリリースされたアロー・ブラックのネオ・ソウルの傑作「Good Things」が顕著な例だ。また、2009 年にリリースされたデイム・ファンクの衝撃的なファースト・アルバム「Toeachizown」は、80 年代のファンク・サウンドを前面に押し出し、新たなモダン・ファンク・ブームを巻き起こした。

According to Peanut Butter Wolf, the philosophy of Stones Throw has always been to release music that he loves, and from the late 2000s onwards, the change in his musical tastes started to be reflected in the label's output. Notable examples include Mayer Hawthorne's A Strange Arrangement in 2009, which was heavily influenced by 60s soul, and Aloe Blacc's neo-soul masterpiece Good Things, released in 2010. The hugely impactful debut album Toeachizown by Dam-Funk in 2009 brought back the 80s funk sound to the forefront of the scene and helped to propel the modern funk movement around the world.



Mayer Hawthorne
“A Strange Arrangement”



Aloe Blacc
“Good Things”



Dam-Funk “Toeachizown”


2006 年から 2018 年にかけて、LA のローエンドセオリーというクラブを中心に、「ビート・シーン」と呼ばれる実験的なインスト・ヒップホップ中心のシーンが盛り 上がりを見せたわけだが、そのシーンから出てきたノレッジ、マインドデザイン、ジョンウェインなどのトラックメイカーが 2010 年代にストーンズ・スロウに加入。ノレッ ジはマッドリブやディラにインスパイアされながらも、完全にオリジナルな次世代のサウンドを生み出したトラックメイカーであり、彼がシンガー、ラッパー、マルチ楽器 奏者として知られるアンダーソン・パークをピーナッツ・バター・ウルフに紹介し、そこからノレッジとアンダーソン・パークのユニット、NxWorries( ノーウォーリーズ ) の 2016 年の「Yes Lawd!」のリリースが実現した。ノレッジのローファイなビートと絶妙な相性だったアンダーソン・パークのソウルフルなボーカルが高く評価され、ドクター・ ドレの目にも止まり、アンダーソンはのちにドレのアフターマス・レーベルと契約することになった。

From 2006 to 2018, the “beat scene” which centered around the Low End Theory club became a place where beatmakers made a name for themselves in LA, and artists such as Knxwledge, Mndsgn, and Jonwayne who emerged from this scene joined Stones Throw in the 2010s. Knxwledge, who was heavily inspired by Madlib and Dilla, but created his own signature next-level sound, introduced Peanut Butter Wolf to Anderson .Paak, a budding singer, rapper, and multi-instrumentalist, which led to the two forming NxWorries and releasing Yes Lawd! in 2016. The combination of Knxwledge's lo-fi beats and Anderson .Paak's soulful vocals received critical acclaim and caught the attention of Dr. Dre, which led to Anderson later signing with Dre's Aftermath label.



NxWorries [Andersoon .Paak & Knxwledge]
PHOTO : Alex Figs



NxWorries “Yes Lawd”


2010 年代からストーンズ・スロウから輩出される作品のサウンドの幅が更に広くなり、メイヤー・ホーソーンとジェイク・ワンによるモダン・ファンク・ユニットであるタキシードのデビュー・アルバムが 2015 年にリリースされたり、サイケデリップ・ポップ・サウンドで知られるマイルド・ハイ・クラブの「Skiptracing」が 2016 年にリリースされて話題になった。もともとビートメイカーとしてレーベルと契約したマインドデザインは、2016 年のからシンガーとしての才能が開花し始め、今や世間ではシンガーソングライターとして認知されるようになった。オランダ出身の AOR 系のシンガーソングライターのベニー・シングスや、ウィーン出身のソフィー・ロイヤー、フュージョンとポップスを融合させるパール・アンド・ザ・オイスターズなどもストーンズ・スロウと契約し、レーベルとしてインディ・ポップスにも注力するようになった。

Since the 2010s, the scope of music released by Stones Throw became even broader with titles such as Tuxedoʼ s self-titled debut album in 2015, which is Mayer Hawthorne and Jake Oneʼ s modern funk project. 2016 also saw the release of Mild High Clubʼ s psychedelic pop outing Skiptracing, which has become one of Stones Throwʼ s biggest sellers. Initially signed to the label as a beatmaker, Mndsgn's talents as a singer began to blossom with his 2016 release Body Wash and is now widely recognized as an accomplished singer-songwriter. Benny Sings, an AOR singer-songwriter from the Netherlands, Sofie Royer from Vienna, and Pearl and the Oysters, who blend fusion and pop, have also signed with Stones Throw, expanding the label's horizons to include indie pop.



Tuxedo [Mayer Hawthorne & Jake One]



Mild High Club “Skiptracing”



Mndsgn “Body Wash”


近年は優れたジャズ・アーティストもストーンズ・スロウに加わるようになっており、10代からカマシ・ワシントンと共演していた天才ピアニストのジャメル・ディーンや、J ディラに影響されたジャズ・ピアニスト兼ビートメイカーのキーファー、新世代ジャズ・フュージョン・キーボーディストであるジョン・キャロル・カービーも注目を浴びている。 また、バイオリン奏者、ボーカリストでありながらアフリカ音楽やエレクトロニック・ミュージックの要素を取り入れているスーダン・アーカイヴスの 2022年の「Natural Brown Prom Queen」はメインストリームからも高い評価を受けている。

In recent years, notable jazz artists have also joined Stones Throw. These include Jamael Dean, a prodigious pianist who has been collaborating with Kamasi Washington since his teenage years, and Kiefer, a jazz pianist and beatmaker influenced by J Dilla. John Carroll Kirby, a rising jazz fusion keyboardist, has also been making waves worldwide. Furthermore, Sudan Archives, a violinist and vocalist who incorporates elements of African music and electronic music, has gained mainstream success for her 2022 album Natural Brown Prom Queen.



Jamael Dean
PHOTO : Brian Cross



Kiefer
PHOTO : Robb Klassen



John Carroll Kirby
PHOTO : Sela Shiloni



Sudan Archives
PHOTO : Obidi Nzeribe


新しい才能を発掘するピーナツ・バター・ウルフのセンスは衰えておらず、シカゴ出身のギタリスト、ソウル・シンガーであるサイラス・ショートなど、新世代のアーティストも続々とデビューを果たしている。ジャンルを超越したリリースが多い中、ストーンズ・スロウはヒップホップのルーツを忘れたわけではなく、ラッパーのコリアタウン・オディティやベテラン DJ である J ロックなどの作品もリリースし続けている。


Peanut Butter Wolf, always known for his talent in discovering new artists, has not lost his touch. Emerging talents like Silas Short, a guitarist and soul singer from Chicago, has made his debut on the label and is anticipated to make a huge mark on the scene. Despite their numerous genre-defying releases, Stones Throw has not forgotten its hip-hop roots and continues to release records from rappers such as Koreatown Oddity and veteran DJ J-Rocc.



SIlas Short
PHOTO : Brody Boggs



The Koreatown Oddity
PHOTO : Brian Cross



J Rocc
PHOTO : B+


今の音楽業界では 20 年以上も存在し続けるレーベル自体が少ない上に、ずっと時代を先取りできるレーベルは更に稀なわけだが、今年で27周年記念を迎えるストーンズ・スロウは、今もインディ・ミュージック・シーンの最先端を歩み続けている。ピーナツ・バター・ウルフと彼の偉大なレーベルの進化の勢いは、これからもとどまることを知らない。

In the current music industry, it is rare to find a label that has been in existence for over 20 years, let alone being able to consistently stay ahead of the times. However, Stones Throw, which is celebrating its 27th anniversary this year, continues to lead the indie music scene, and Peanut Butter Wolf and his esteemed label show no signs of stopping their evolution or slowing down in any way.



STONES THROW HQ



GOLD LINE BAR
PHOTO: AYA MUTO

今回の FEATURES では 2000 年前半に LA の HIGHLAND PARK エリアに拠点を構えた STONES THROW のヘッドクオーターに潜入。社内にはレーベル業務を務めるスタッフ のオフィスや、レーベル内外のアーティストが使用するスタジオ、レーベルのアーティスト達のライブ映像シリーズ” Dungeon Sessions”でもお馴染みの倉庫まで(莫大なカタログのレコードがここに収納され、世界中のレコードリスナーへ発送されている)、ファンならずとも興味深いオフィスであった。

またオフィス間近に、Peanut Butter Wolf が 2018 年にレコードバー GOLD LINE BAR をオープンし、所属アーティストはもちろん国内外有数のアーティストや音楽業界の人達、そして何よりミュージックラバーが集うスポットとして連日賑わっている。オープン当初こそ近隣は人通りもまばらなエリアだったそうだが、バーの運営を始めてからは自然と感度の高い人々が同エリアに集まり始め、今や LA の中でも指折りの人気エリアとなっている。STONES THROW のオーナー Peanut Butter Wolf が運営しているからこその良質な音楽と日本が誇る貴重なウィスキーを始めとする各種良酒を取り揃えたレコードバーは是非とも一度は訪れたいものだ。

In this edition of FEATURES, we visited the headquarters of STONES THROW, which was established in the Highland Park area of LA in the early 2000s. Inside the building, employees are busy at work on label operations in the office space, while the recording studio is open to both in-house and outside artists. The warehouse is where the label’s vast back catalog of records is stored and shipped to fans worldwide, but it is also familiar to fans as the space where the live performance video series "Dungeon Sessions” is filmed.

Peanut Butter Wolf opened the record bar GOLD LINE BAR in 2018 near the office, and it has been a popular hub for artists from the label, musicians and industry people from around the world, and of course music lovers. Initially, Highland Park wasn’t a very busy area, but after the bar opened, it has gradually attracted creatives and has become one of the hippest neighborhoods in LA. The vinyl that is played here is hand-picked by Peanut Butter Wolf himself, while the bar features Japanese whiskey and other premium liquor, and is a spot you’ll not want to miss if you’re in LA.


GET MORE INFO DOWNLOAD APP

KICKS EDITORIAL -2023 SUMMER-

KICKS EDITORIAL -2023 SUMMER-

2023.07.08

SILVER N° 20 UNION -BIRTHPLACE OF STREETWEAR-

SILVER N° 20 UNION -BIRTHPLACE OF STREETWEAR-

2023.06.30